protein og slanking
Protein og slanking
28/10/2015
reell smerte
Reell eller innbilt smerte?
28/10/2015
Vis alle

For lite søvn kan skade hjernen

søvn

Vi vet ikke alt om hvorfor vi sover, men vi vet at søvn er helt nødvendig. Langvarig fravær av søvn kan i ytterste konsekvens være livsfarlig, men vanligvis er problemstillingen at vi sover litt for lite på det jevne, ikke at søvn kuttes ut. De ulike stadiene av søvnen er alle vist å være helt nødvendige for normal funksjon.

 

De vanlige anbefalingene er at vi bør sove 7-8 timer i døgnet. Vi har lagt oss til en 24 timers døgnrytme. Vi kan også tilpasse oss til for eksempel 20 eller 30 timers døgnrytme, så lenge mengden søvn tilsvarer hva 7-8 timer gjør i en 24 timers døgnrytme. Hvorfor vi bruker 24 timer som vår døgnrytme er ikke så vanskelig å forstå.

 

I moderne samfunn er det utbredt å sove mindre enn 7-8 timer i døgnet. Dette fungerer tilsynelatende greit, selv om de fleste nok kjenner på kroppen at ting ikke er optimalt. Å sove litt lite i en kort periode er ikke noe problem, bare vi kommer tilbake til vanlig mønster igjen.

 

Hvor mye søvn vi trenger er litt individuelt. Noen fungerer helt fint med 5 timer søvn i døgnet, mens andre trenger 8-10. For de aller fleste, er derimot 7-8 timer trolig det optimale.

 

Det er lenge spekulert i at lite søvn over lang tid skader hjernen. Denne teorien blir mer og mer bekreftet i ny forskning (1).

 

Lite søvn fører til at enkelte deler av hjernen ikke blir vedlikeholdt ordentlig. Vi kan sammenligne situasjonen med hva som skjer om vi ikke bruker en muskel. Den vil miste masse og bli svakere. Søvnmangel kan således føre til at nerveceller i hjernen dør(1). Denne prosessen er også antatt å være mer eller mindre irreversibel.

 

Lite søvn gjør oss sløvere. Vi kan kanskje greie å gjennomføre jobben vår tilfredsstillende, slik at de deler av hjernen som brukes til den holdes ved like. At vi er trette og sløve, medfører derimot at andre deler av hjernen ikke blir brukt og vedlikeholdt særlig bra.

 

At vi reagerer tregere og husker dårligere ved søvnmangel, betyr at hjernen fungerer dårligere og brukes mindre. Dette vil sette hjernen i fare for å miste masse. Alle kroppsdeler som ikke brukes, degenereres fortere enn hva som er naturlig. Det bør være en helt naturlig antagelse at alderdomssymptomer fremskyndes ved mangel på søvn over tid.

 

(1)  http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10146530

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>